Het jaar is net van start! En dat is een mooi moment om te kijken wat we op voor trends kunnen verwachten in 2018. Natuurlijk kijken wij als webgeeks naar de meest interessante technische trends voor websites en webshops. We hebben een top 5 gemaakt van trends waar wij van verwachten dat ze in 2018 hun opmars gaan maken.
#1 Het spijt me desktop, maar mobiel gaat voor!
Dit is eigenlijk een no-brainer maar mobiele websites en webshops blijven populariteit winnen onder de bezoekers. Websites worden steeds vaker op een tablet of telefoon bekeken en aankopen doen is een “a piece of cake” via mobiel. Het is niets voor niets dat ook de indexering van Google zich als eerst gaat richten op mobiel en dan vervolgens pas de desktop variant gaat bekijken. Het is toch wel erg handig als de mobiele versie van je website of webshop volledig geoptimaliseerd is. Waarbij de focus ligt op de laadtijd van de pagina’s. Duurt het te lang? Dan haken je bezoekers ook af! En dat wil je natuurlijk niet.
#2 Scrollen is geen issue meer
Met de komst van langere pagina’s in combinatie met mobiel is scrollen geen issue meer voor de gebruikers, ze zijn het nu inmiddels wel gewend! Dat is mooi want het geeft de ruimte voor meer informatie en langere pagina’s. Daarbij is het wel heel erg belangrijk dat het scrollen ‘natuurlijk’ aanvoelt zodat de bezoeker een optimale ervaring heeft.
#3 Het moet wel blijven plakken
Je hebt ze vast wel gezien van die menuutjes die bij het scrollen blijven plakken aan de bovenkant. Maar het hoeft niet het menu te zijn wat blijft plakken, dit zal zich steeds verder gaan richten op bijvoorbeeld een winkelmandjes. Op het moment dat je een product hebt toegevoegd in je winkelmandje en je bent nog verder aan het shoppen, dan wil je ook zo snel mogelijk je aankoop afreken. En eerst terug te zoeken waar het winkelmandje stond is onhandig. Dan is het juist ideaal als het winkelmandje daar is waar jij ook bent op de website. Ook is deze mogelijkheid handig voor de filteropties bij een webshop. Zo kun je altijd je voorkeur selecteren en de pagina geeft direct het resultaat in beeld op basis van de gekozen filter!
#4 Pssst.. kijk eens hier!
De beleving van een bezoekers zal gestimuleerd worden door subtiele interacties. Kleine (functionele) bewegingen of call-to-actions. Door middel van subtiele kleurwijzigingen of simpele animaties krijgt een gebruiker zo direct feedback en wordt interactie met de gebruiker gestart. Door deze interactie subtiel te houden is het niet storend en komt het niet ‘schreeuwend’ in beeld bij de gebruiker maar is het juist een subtiele toevoeging aan de ‘experience’ .
#5 Typografie gaat voor ronde twee!
Nu dat het steeds makkelijker is om unieke typografie te gebruiken zal dit steeds vaker worden toegepast. Zo komt er steeds meer keus in font-databases zoals ‘Google Font’, wat voor een designer steeds beter de mogelijkheid geeft om een website nóg beter te integreren in de huisstijl van het bedrijf!
Denk jij dat je website of webshop een boost kan gebruiken in het komende jaar? Laat ons er dan eens naar kijken en wij maken hem 2018 (en ook nog daarna)-proof!