Of het echt nodig is altijd een afweging voor beide partijen. Wij bieden het onze klanten aan bij het opleveren van het product of de dienstverlening, wanneer wij denken dat een ‘Service Level Agreement’ (SLA) voor beide partijen raadzaam is.
Wat is een SLA?
Dit afgebakend document zorgt er voor dat er voor beide partijen helderheid is welke afspraken er zijn gemaakt bij calamiteiten. Zo kunnen wij snel reageren en kunnen wij direct in actie komen. Zonder dat er eerst nog gepraat moet worden over de mogelijke kosten, wat simpel weg gezegd alleen maar tijd kost. Want het probleem is er en moet opgelost worden!
Daarnaast is het voor jou als klant een geruststelling dat wij er ook gebaad zijn om onze afspraken na te komen. Wij hebben tenslotte onze bedrijfsvoering hierop aangepast en zijn natuurlijk trots op onze klanten en we houden ze graag ook klant!
Is het nodig voor mij?
De vraag of een SLA nodig is hangt vaak samen met het type bedrijf en het product. Stel je hebt een webshop, die lekker draait, dan wil je natuurlijk dat bij een calamiteit alles (te lang) stil staat. Orders komen bijvoorbeeld niet meer binnen en je klanten gaan bij de concurrent de bestelling plaatsen. Dan is het handig als er snel actie is ondernomen om het probleem op te lossen.
In een SLA is dan helder terug te vinden wat we hebben afgesproken en hoe we het gaan oplossen. Daarbij komt dat vaak problemen veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een recente update van de omgeving. Iets wat vaak tóch moet gebeuren om stabiliteit en veiligheid van het platform (WordPress, Magento etc.) te kunnen garanderen maar dit wil je zoveel mogelijk gecontroleerd doen.
Dus eigenlijk is het alleen voor noodgevallen?
Nee zeer zeker niet! Een SLA kan namelijk voor iedereen verschillen. We kunnen ook een SLA opstellen waarin we helder maken welke ontwikkelingen we doen voor een vaste prijs. Zo kunnen vaak functionaliteiten of verbeteringen meegenomen als van te voren bekend is hoeveel uur er voor beschikbaar is. Wij plannen onze ontwikkelaar zo in dat hij voor een ‘x’ aantal uur per maand voor jullie klaar zit.
Maar ook al heb je geen SLA afgesloten, dan helpen we je gewoon op weg hoor. Je mag er van uit gaan dat wij je altijd helpen!
Wil alleen voor beide partijen heldere afspraken bij calamiteiten of ontwikkelingen ? Dan is een SLA altijd de moeite waard!