“Dit is eigenlijk niet precies hoe ik het verwacht… en nu?”
Tja, een klassiek gevalletje van verwachtingsmanagement zou je zeggen. Of je nu praat met een (potentiële) klant of zelfs met je collega, iedereen verwacht een bepaald resultaat te behalen. Maar vooral in de wereld van het grote web is een hoop mogelijk. Alleen het pad er naartoe kan anders aangevlogen worden.
Bij WebEngine begint iedere opdracht met als eerst (heel goed, maar dan ook heel goed!) luisteren naar de klant. Wanneer we met onze klanten in gesprek zijn beseffen we dat een klant altijd praat over het te behalen doel. Maar (vaak) niet thuis is in de mogelijkheden en oplossingen, want vaak zijn het verschillende opties. Dat is natuurlijk ook ons vakgebied. Wij houden graag van duidelijkheid voor iedereen dus zien wij communicatie als de heilige graal. We bespreken alle mogelijkheden, wensen en oplossingen in een begrijpbare ‘Jip en Janneke’-taal.
Nu klinkt dat gemakkelijk maar in de praktijk is dit heuse uitdaging! Want hoe weet je nou precies wat de beste manier van het “pad” bewandelen is voor de klant? Na de eerste ontmoeting gaan wij om tafel zitten met onze webgeeks. We spreken de opdracht in detail in nulletjes en in eentjes en maken daarna de vertaalslag voor de klant. Dit omschrijven wij in een briefingsdocument; de bijbel voor de opdracht. Dit document beschrijft de opdracht, werkzaamheden, benodigdheden, kosten en een (verwachte) planning.
Met dit document weet je precies hoe en wat we gaan doen. We kunnen hier nog aanpassingen in maken en bij een akkoord gaan we aan de slag. In de aankomende periode gaan wij druk bezig met het tikken van codes. We houden je tijdig op de hoogte zodat we je niet in het onbekende laten.
Bij afronding van de opdracht brengen je we op de hoogte en bieden de mogelijkheid om in een test-omgeving het product te testen. Heb je feedback? Dan verwerken wij die in het product. Pas wanneer alles akkoord is ronden we het project af.
Op papier klinkt het natuurlijk allemaal logisch en vanzelf sprekend, maar toch zie je vaak dat communicatie en verwachting niet worden gemanaged en dan kom je terug op de allereerste vraag: “Dit is eigenlijk niet precies hoe ik het verwacht… en nu?”
Iets waar wij van WebEngine ons uiterste best voor doen om altijd transparant en helder te zijn. Zo weet je altijd wat je van ons kunt verwachten! Een keertje met ons sparren over een uitdagende opdracht? Onze koffie staat al te pruttelen, hij is overigens wel vers hoor op het moment dat je bij ons aan tafel komt zitten.
Bezoek onze website: www.webengine.nl
Mailen mag ook hoor: [email protected]